Black Friday en Green Friday: kansen voor musea
Op 29 november is het Black Friday: wereldwijd worden producten en diensten met forse korting aangeboden. Is Black Friday ook een kans om meer mensen een museumbezoek te laten beleven? Daar wordt immers iedereen rijker van. De laatste jaren zijn er ook heel wat organisaties die juist deelnemen aan de tegenbeweging op Black Friday: Green Friday. Deze organisaties kiezen voor het motto consuminderen op deze dag. Wat is het verschil precies? Ga jij met je museum voor Black of Green Friday? Ontdek de tips van Museamarketing en zet een aantrekkelijke campagne op.
Black Friday
Dit jaar valt Black Friday op 29 november: een kans om jouw voordelige museale aanbod onder de aandacht te brengen zodat jouw museum ook een plekje verovert in de Sinterklaasschoentjes of onder de kerstboom.
Green Friday
Hoewel heel wat organisaties en winkelketens steevast meedoen met Black Friday, kiezen ook steeds meer bedrijven voor de duurzame tegenbeweging, Green Friday. Ook deze trend kan kansen voor jouw museum bieden. Deze Green Friday beweging wint aan volgers en wereldwijde aandacht. Green Friday wil consumenten eraan herinneren dat de aankoopkeuzes die hij of zij maakt effect hebben op mens en milieu. In de plaats van overconsumptie te promoten en hoge kortingen aan te bieden, sluiten winkels hun deuren, focussen ze op milieuvriendelijke en duurzame alternatieven en zetten ze mens en milieu in de kijker. Green Friday is een dag waarop je vooral niets koopt. Nederlandse ketens die meedoen aan Green Friday zijn onder andere Dille & Kamille, Rituals en Decathlon. Dille & Kamille sluit al hun winkels en hun webwinkel. Het gehele team zal vrijwilligerswerk doen in de natuur. Rituals geeft dan weer extra kortingen op haar duurzame producten. Decathlon organiseert in de plaats van kortingen een sportuitdaging gedurende de volledige week vooraf aan Green Friday.
Black Friday en Green Friday voor musea
Ook musea springen op de Black Friday dan wel de Green Friday kar. Er zijn heel wat manieren om mee te doen met je museum. We geven je wat tips en tricks hoe ook jij deze zwarte of groene vrijdag kan aanpakken. Wij zijn benieuwd voor welke variant jij kiest.
Ga je voor Black Friday?
1. Verleid koopjesjagers tot museumbezoek
Wil je koopjesjagers verleiden tot een portie cultuur? Denk dan eens aan een jaarkaartactie, het promoten van leuke cadeaus uit jouw museumwinkel, of een mooi arrangement met entree en horeca. Een museum kan dan een baken van rust zijn tussen het koopjesgeweld in de winkelcentra.
2. Promoot Museumkaart of Museumpas
Black Friday is een mooie kans om de ultieme korting voor musea te promoten. De meeste musea zijn al het hele jaar door gratis te bezoeken omdat ze Museumkaart in Nederland (450 musea) of de Museumpas in België (220 musea) accepteren. Zet deze kaart in de periode rond Black Friday extra in de kijker. Je kan ook gebruikers van de pas extra in de watten leggen. Zo spoor je mensen aan om voor deze speciale museumkaart met kortingen te kiezen.
Ga je voor Green Friday?
1. Open je museum, maar sluit je museumshop
Doe je mee met Green Friday? Moedig bezoekers aan om naar je museum te komen, maar sluit de museumshop. Zo kunnen mensen wel blijven kennismaken met wat het museum te bieden heeft, de focus ligt op de inhoud van je museum.
2. Doe vrijwilligerswerk met je team
Een andere optie is om je museum volledig te sluiten zoals Dille & Kamille en met het team wat anders te gaan doen. Help de buurt schoonmaken of doe vrijwilligerswerk bij een organisatie in de buurt. Zij zullen blij zijn met al die extra handen. Wil je nog een stapje verder gaan? Nodig via sociale media bezoekers uit om mee te doen. Museamarketing helpt je met het opzetten van een sociale mediacampagne voor deze actie.
3. Organiseer een challenge in het thema van je museum
Wil je bezoekers en geïnteresseerden nog meer betrekken? Organiseer een challenge die te maken heeft met het thema van je museum of VZW. Denk aan uitdagingen zoals het met wat minder voeding of kleren doen zoals in de Wereldoorlogen. Daag je volgers uit een hele week de auto thuis te laten staan. Of vraag ze te ontspullen en een deel van hun spullen weg te geven aan de tweedehandswinkel of het goede doel. Kun je hulp gebruiken bij het opzetten van een leuke challenge die leuk en leerrijk is voor je stakeholders? Museamarketing ondersteunt je bij het bedenken en communiceren van een interessante Green Friday campagne.
Laat deelnemers aan deze campagne ook communiceren over de challenge in hun netwerk en op hun sociale media. Zo creëer je UGC of user generated content. Een vorm van content die het de laatste tijd heel erg goed doet.
Communiceer je acties en krijg advies van Museamarketing
Welke acties je ook onderneemt, vertel het aan je doelpubliek via je website, je nieuwsbrief en sociale mediakanalen. Zo is iedereen op de hoogte en wordt je publiek getriggerd. Begin tijdig met het communiceren van acties.
Sla samen met Museamarketing de handen in elkaar voor een geslaagde actie. Wij helpen je zowel met acties voor Black als Green Friday. Ons team van experts helpt je jouw actie te communiceren op je website, sociale mediakanalen, je nieuwsbrief en via Google Ads.
Neem meteen contact op.