Emailmarketing: 10 tips voor musea en cultuur
Je stuurt regelmatig e-mails uit voor je museum, stichting of VZW maar ze worden zelden geopend en het kost je immens veel tijd? Je bent niet alleen! Heel wat organisaties verliezen tijd en lopen heel wat inkomsten mis omwille van hun ongestructureerde emailmarketing. Toch kan je met enkele eenvoudige tips en handige marketing tools al snel mooie open rates en winsten behalen. Plan je wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief slimmer in. Hoe je dat doet, lees je hier. Voor meer advies en hands on help, staan wij, bij Museamarketing, voor je paraat!
1. Ga voor een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief
Ga voor een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief die je elke maand op hetzelfde moment verstuurt per mail. Neem hierin actuele en interessante inhoud op. Het opzetten van een goede wekelijkse of maandelijkse emailstrategie worden het schrijven en versturen ervan een automatisme. Je gaat vanzelf denken aan onderwerpen die in je nieuwsbrief kunnen. Tools versturen je campagne automatisch en je bespaart gigantisch veel tijd uit die je aan andere dingen kan besteden.
Abonnees op je nieuwsbrief krijg je door deze te adverteren en hierover te communiceren. Dat kan je doen aan de hand van een aanmeldformulier op je website, een link in je e-mailhandtekening of plaats het in je Google extensies in je Google search campagnes. Wanneer je een promotie of actie plant op sociale media, kan je geïnteresseerden aansporen zich in te schrijven voor je mailinglijst of nieuwsbrief. Dat kan door iets weg te geven in ruil voor het e-mailadres of een kijkje achter de schermen.
2. Begin met een aantrekkelijke subject line en super subject line
De onderwerpsregel van je e-mail is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Het is het eerste wat de ontvanger ziet. Zorg ervoor dat deze aantrekkelijk is en deze de ontvanger nieuwsgierig maakt om je e-mail te openen. De subjectline dient ook bij de stijl van je museum of VZW te passen. Veel marketeers besteden weinig aandacht aan de subject line en super subjectline (het zinnetje onder de subject line), wat voor lage open rates van je campagnes zorgt. Dat willen we ten alle tijden vermijden. Een goede subjectline of onderwerpsregel zorgt voor meer betrokkenheid en dus een succesvollere e-mailcampagne.
3. Wees relevant
De inhoud van je mail moet interessant zijn voor de ontvangers. Denk goed na over wat effectief interessant is voor je doelpubliek. Dat is niet altijd hetzelfde als voor jou. Het gaat erom het aanbod en de inhoud van de e-mail zo relevant en waardevol mogelijk voor te maken voor je doelpubliek. Denk aan nieuwe evenementen, actualiteit rondom het onderwerp van je museum of promoties in je museumshop, etc. De marketing is leidend en de technologie brengt je boodschap tot leven, niet andersom. Wees relevant. Je wilt je lezers niet verliezen.
4. Personaliseer je emails
Wanneer je iemand bij haar of zijn voornaam aanspreekt in de onderwerpsregel of aan het begin van je mail creëer je meteen meer betrokkenheid. Er bestaan allerlei tools waarmee je je e-mails kan personaliseren. Wist je dat je ook de inhoud kan personaliseren? Zo kan je informatie over bepaalde evenementen of tentoonstellingen alleen sturen naar mensen met kinderen. Je overlaadt zo publiek niet met e-mails die niet relevant zijn. Samen met Museamarketing leer je hoe je je doelpubliek juist kan segmenteren en welke emailcampagnes je best voor welke doelgroep gebruikt.
Tip: lees ook over personalisatie in je museum campagne via Google Display.
5. Roep op tot actie
Elke email die je stuurt, dient de lezer aan te zetten tot actie. Dat kan zijn het bezoeken van je website, het kopen van een ticket voor een evenement of het meedoen aan een winactie. Aan de hand van duidelijke links naar je website of ‘call to action’-knoppen kunnen de ontvangers van je email gemakkelijk overgaan tot deze actie. Maak de knoppen en links duidelijk. Denk aan vetgedrukte woorden, onderlijning of een ander kleurtje voor de aansporende tekst. Vraag raad aan Museamarketing over wat wel en niet werkt!
6. A/B test en onderzoek data
Hoe weet je welke subjectlines of ‘call to action’-knoppen werken? Aan de hand van A/B-tests leer je wat jouw lezers aanzet tot het openen van je e-mails en het klikken op knoppen of tekst. Meer nog, je kan ook stukken tekst, afbeeldingen of kleuren testen aan de hand van een A/B-test. Let op dat je maar steeds één element per keer test met maximaal twee varianten, zodat je zeker weet wat werkt en wat niet. Je kan tools zoals Mailchimp gebruiken om je A/B-tests op te zetten. Museamarketing ondersteunt je bij het inrichten van deze tests en het analyseren van de resultaten. Jij verstuurt binnenkort nog betere e-mails!
Belangrijk is dat je blijft testen. Onderzoek verschillende elementen in je campagnes, zodat je je campagnes voortdurend kunt verbeteren. Je publiek evolueert, ook jij, je museum of VZW evolueren steeds. Je dient dus voortdurend te testen en resultaten te meten om je emailmarketing te kunnen blijven verbeteren en te weten wat aanslaat bij je steeds veranderende doelpubliek.
7. Gebruik automation tools
Het geheim van goede emailmarketing is een welbedachte strategie én het efficiënt automatiseren ervan. Zonder automatisering heb je geen zicht op de resultaten van je emailcampagnes en loop je inkomsten mis. Het automatiseren van je campagnes zorgt voor:
– het verhogen van conversiepercentages
– het verbeteren van efficiëntie
– het gemakkelijker schalen van campagnes
Bovendien heb je dankzij automatieprocessen van tools zoals Mailchimp of Hubspot meer tijd voor andere dingen. Deze tools sturen je e-mails uit op een door jou gepland moment. Meer nog, dankzij templates dien jij niet telkens elke e-mail van nul op te bouwen. Museamarketing helpt je bij het opzetten van templates en het automatiseren van je campagnes, inclusief A/B-tests.
8. Houd rekening met rendering en layoutkenmerken
Met automation tools kan je heel wat. Je kan prachtige emailcampagnes maken met afbeeldingen in hoge kwaliteit en GIFs. Denk er wel aan dat niet iedereen altijd een goede internetverbinding heeft en het laden van afbeeldingen van je nieuwe tentoonstelling, filmpjes over het laatste evenement of GIFs lang kan duren. Dat vertraagt het openen van de e-mail. Zorg voor mooie maar haalbare afbeeldingen en een terugvalafbeelding indien je GIF of filmpje niet laadt.
Museamarketing raadt aan om gedachten te houden dat heel wat mensen hun mailbox openen op hun mobiel of tablet. Je e-mail dient dus ook te voldoen aan de layouteisen van dergelijke apparaten. Veel tools houden hier rekening mee voor jou. Toch raden we aan om te dubbelchecken of je bericht er ook goed uitziet op mobiel. Hetzelfde geldt voor de zwarte modus die beschikbaar is op de meeste smartphones en tablets. In deze modus, die beter is voor je ogen, veranderen de kleuren van je e-mail. Controleer of alles nog steeds leesbaar is en de kleurencombinatie passend.
9. Vergeet de ‘uitschrijven’-knop niet
Met dank aan GDPR-, of privacy, regels dient elke email die je verstuurt in België of Nederland die geen service e-mail is, een knop te hebben waarmee de lezer zich kan uitschrijven. Deze knop zorgt ervoor dat ontvangers van je email zich gemakkelijk kunnen uitschrijven zonder gedoe. Doorgaans wordt deze knop subtiel onderaan de e-mail geplaatst. Je wil natuurlijk vermijden dat mensen zich uitschrijven en je nieuwsbrieven niet meer ontvangen. Zolang deze knop ergens in je email staat, leesbaar is en naar een duidelijke landingspagina leidt waarop de lezer zich kan uitschrijven, voldoe je aan de GDPR-regels.
10. Werk met Museamarketing, jouw Mailchimpexpert
Onze laatste tip is je te laten ondersteunen door experts bij het opzetten van je emailmarketing. Zo ben je zeker dat je mooie templates hebt in de branding van je museum of VZW en dat je de beste resultaten haalt. Museamarketing kan je ook helpen bij het automatiseren en optimaliseren van je emailcampagnes. Als experten in Mailchimp zorgen wij ervoor dat jouw emailmarketing op en top in orde is.
Met een succesvolle emailmarketingstrategie met interessante nieuwsbrieven kan je heel wat mensen bereiken. Doorgaans heeft e-mail een hoge ROI. Profiteer hier van en automatiseer je nieuwsbrieven en e-mails om nog meer te halen uit minder tijd.
Heb je nog vragen of wil je meteen aan de slag? Neem contact op met Museamarketing.