Google Grants inzetten voor cultuur en musea

Krijg tot wel $ 10.000 van Google voor jouw museum om te spenderen aan Google Ads. De wereldberoemde zoekmachine geeft non-profits de kans om hun goede doelen en prachtige musea te delen met de wereld op een budgetvriendelijke manier.

Aan de hand van Google Grants Ads, creëer jij bewustzijn, enthousiasmeer je nieuwe bezoekers en trek je nieuwe sponsoren aan. Deze ads werken hetzelfde als de Google Adwords. Het enige verschil is dat je als stichting of VZW je $ 10.000 per maand kunt krijgen om gratis in te zetten bij het boosten van je Search ads zodat ze meer mensen bereiken.

Museamarketing brengt de volledige aanvraag voor je in orde. We optimaliseren je campagnes en onderhouden ze. Wij maken jouw museum online vindbaar!

Het Google Grants Programma

Het Google Ad Grants Programma geeft non-profitorganisaties de kans om zonder kosten te adverteren op de zoekmachine van Google. Om in aanmerking te komen moeten bedrijven de aanvraagprocedure doorlopen, en om de subsidie te behouden moeten ze de programmadetails volgen en hieraan blijven voldoen. Controleer of je non-profit organisatie hiervoor in aanmerking komt. Dit zijn de kwalificaties:

• Een actuele en geldige liefdadigheidsstatus hebben.
• De vereiste certificeringen van Google Grant erkennen en aanvaarden met betrekking tot het ontvangen en gebruiken van donaties uit de subsidie.
• Een website hebben die functioneert en voldoende informatie geeft over je organisatie.

Wij, Museamarketing checken voor je of je museum in aanmerking komt voor de Google Grants volgens deze kwalificaties. Zo ben je zeker dat je met de grant aan de slag kan alvorens een aanvraag in te dienen.

Goed om weten

Zoals bij elke ‘grant’ kent ook deze enkele beperkingen of voorwaarden. Zo zal je dagelijkse budget moeten worden ingesteld op $ 329 ($ 10.000 per maand). Verder kan je geen zoekwoorden hebben met een CPC van meer dan $ 2.00. Je advertenties verschijnen enkel op Google, je kan of mag ook Search Partners niet gebruiken. Daarnaast kun je met je Google Grant alleen tekstadvertenties inzetten. Display, Video of shopping advertenties kunnen niet aangemaakt worden.

Tenslotte, is er het budget. Het is een uitdaging om het bedrag optimaal te gebruiken. Je zal zien dat $ 10.000 aan Google Ads spenderen moeilijker kan zijn dan je denkt. Met de juiste technieken en strategie kan het bedrag echter optimaal uitgeven. Wij regelen de Google Grants voor je museum in slechts 4 stappen.

Museummarketing logo

Het 4-stappenplan naar Google Grants

Je aanmelden en het maken van je Google Ads met Google Grants kan gemakkelijk aan de hand van ons 4-stappenplan:

1. We controleren of je in aanmerking komt;
2. Aanmelden bij TechSoup Nederland of SOCIALware België;
3. Google Grants aanvraag (Google for non-profit);
4. Museamarketing maakt en beheert je Google Advertenties voor Google Grants.

Zo simpel kan het zijn. We duiken hieronder dieper in op de verschillende stappen.

Check recht op Google Grants

Aanmelding

Techsoup

Aanvraag bij
Google Grants

Adwords
campagne
inrichten &
onderhouden

Aanmelden bij TechSoup

Nadat we hebben gecheckt of je voldoet aan de eisen voor het verkrijgen van een Google Grant (stap 1), melden we je aan bij TechSoup of SOCIALware. Dit is een organisatie die non-profits helpt met het verkrijgen van de nodige technologische tools tegen voordelige tarieven.

De aanvraag van je Google Grant

Vervolgens brengen wij de aanvraag van je Google Grant in orde. Goed om weten is dat wanneer we voor jouw musuem aan de slag gaan en je aanvraag toch zou worden afgewezen je al je geld terugkrijgt. No cure no pay dus. Er is dan ook geen risico aan verbonden. Hiervoor is het echter belangrijk dat je organisatie geregistreerd staat als non-profit of Anbi stichting in Nederland of VZW in België. Je bezorgt ons de nodige gegevens en wij doen de rest.

Zodra de aanvraag voltooid is activeren we je account en kunnen we aan de slag. We bekijken in overleg waar de prioriteiten liggen, hoe je website en doelgroepen eruit zien en waar we extra willen op inzetten met de advertenties. Wanneer je bent geselecteerd om een Google Grant te ontvangen bouwen we en beheren we je Google Ads-account. Jij hebt het account in eigendom, wij verzorgen de inrichting, beheer en optimalisatie.

Google Grants

Google Advertenties met Google Grants

We zijn beland bij stap 4 van het stappenplan: het maken en beheren van je ads. Er zijn heel wat zaken waar we rekening mee houden. De tips en tricks die we daarvoor gebruiken sommen we hieronder op:

1. De juiste sleutelwoorden

Een van de belangrijkste dingen van je advertentie zijn kwalitatieve en de juiste zoekwoorden. Je advertenties worden getoond aan de juiste mensen afhankelijk van de zoekwoorden die je gebruikt. Voor de hand liggende zoekwoorden (zoals museum) en -– slimme – minder voor de hand liggende zoekwoorden afhankelijk van je doelgroepen, je aanbod en je regio zodat je bezoekers aantrekt in een breed spectrum. Met de juiste biedstrategie zullen we gaan sturen op conversies.

De zoekwoorden of sleutelwoorden die je gebruikt krijgen ook een quality score door Google. Deze wordt bepaald aan de hand van de relatie tussen de zoekwoorden, je advertentieteksten en de copy op de landingspagina’s van je website. Het is dus goed om verder te denken dan je advertenties en woorden te gebruiken die ook echt relevant zijn. Museamarketing helpt je met het vinden en bepalen van de juiste zoekwoorden voor je advertenties en landingspagina’s. We voeren datagestuurd trefwoordenonderzoek uit. Hiervoor gebruiken we de Keyword Planner van Google.

2. Strategische campagnes en advertentiegroepen

We organiseren je zoekwoorden in categorieën om overzicht te bewaren en gericht te kunnen adverteren. Zo leiden alle advertentiegroepen binnen een campagne naar een een landingspagina. Op die manier kunnen we een relevante customer journey inrichten. Een advertentiegroep bevat een of meerdere advertenties die een groep zoekwoorden delen. Elke advertentiegroep heeft haar eigen biedstrategie en budget. We houden hierbij het te besteden bedrag van de Google Grants in ons achterhoofd.

3. Aantrekkelijke landingspagina’s

Google advertenties vormen slechts een deel van je marketing- en Google Grantsplan. De landingspagina’s waar de ads naar toe leiden zijn eveneens belangrijk. Wanneer we met je aan de slag gaan met het kiezen van de juiste sleutelwoorden voor je organisatie of VZW kijken we dus uiteraard ook naar je website.

4. Focus op conversies

De uiteindelijke focus van het maken en beheren van je Google Ads ligt op de conversies. Des te meer conversies op je website, des te beter voor je museum maar ook des te beter voor je Google Ads. Het instellen van conversies is tevens een eis vanuit Google Grants.

We willen graag dat de juiste – geïnteresseerde – mensen klikken op je ads. Ook Google wil dat. Aan de hand van conversietracking traceren we de reis die je websitegebruikers maken van het moment waarop ze op de ad klikken tot het overgaan van een conversie. Deze info gebruiken we om je ads, landingspagina’s en strategie te optimaliseren en het verzekeren van het behoud van de Google Grant.

Om de conversies te meten dragen we zorg voor de juiste koppeling met Google Analytics. Let op dat je Google Analytics 4 instelt aangezien Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 geen data meer verzamelt. Lees meer over Google Analytics in onze blog. Tevens stellen we Google Tag Manager voor je in zodat we de conversies optimaal in kunnen stellen.

stappen google grants aanvragen

Het Google Grants stappenplan van Museamarketing

Download het Google Grants stappenplan en ga samen met ons aan de slag. Wij helpen je bij het bereiken van nog meer bezoekers. Museamarketing regelt voor jou dat jij maandelijks $ 10.000 kan inzetten voor Google advertenties die echt werken.

Contacteer ons nu en verspil geen tijd!

Meer weten over Google Advertenties? Lees zeker onze blog over Google Display voor musea.

 

Goed om te weten

No cure no pay –
indien Google Grants
wordt afgewezen

%

Succesgarantie

%

zonder risico

De ondersteuning door Museamarketing biedt het Oorlogsmuseum Overloon verlichting. Directeur Erik van den Dungen geeft aan: “Ik krijg precies wat ik nodig heb.”

Lees het interview over de voordelen van Museamarketing

Erik van den Dungen

Directeur, Oorlogsmuseum Overloon

Ik wil meer weten. Hoe werkt Google Grants?