Museum marketing van Museum De Bastei
Uitdaging van een nieuwe directeur in Coronatijd
Interview door Mirthe Smeets
In dit interview vertelt de kersverse directeur Hans Hooijmaijers over hoe hij bij Museum De Bastei in Nijmegen terecht is gekomen én over de uitdagingen in Coronatijd.

Hans, je werkt nu 5 maanden bij De Bastei. Hoe bevalt het?
‘Het bevalt goed, al is het jammer dat de dynamiek nu anders is, door corona. Er zijn geen bezoekers in het museum en iedereen werkt thuis. Ons team bestaat uit ongeveer 10 fte aan mensen en we willen juist dat saamhorigheidsgevoel creëren. Dat doen we met online bijeenkomsten. De vrijwilligers die bij het museum betrokken zijn, verzorgen vaak praktische onderdelen en moeten fysiek in het museum zijn. Die zie je nu dus niet of weinig. Ik probeer ze steeds op de hoogte te houden door updates te sturen over wat er speelt en wat we van plan zijn.’
‘Toen ik de eerste keer bij De Bastei kwam, was ik gelijk verkocht’
Hebben jullie mooie live projecten moeten annuleren?
‘Drie dagen voordat lockdown begon, openden we de expositie ‘De kunst van het verdedigen’. De expo gaat in op het historische belang en de achtergrond van De Bastei: ’’Wat was die Bastei? Waar diende De Bastei voor? Wat kon je ermee? Waarom is hij er niet meer, of nog maar een stukje ervan?” Jammer genoeg wacht die tentoonstelling nu op de bezoekers… Het is een mooie, duurzame tentoonstelling die we ook na afloop blijven gebruiken in de vaste presentatie.’
Welke online projecten biedt De Bastei momenteel aan?
‘We ontwikkelen een online stadswandeling voor kinderen en een online klimaatles. Met Pasen zijn we helaas nog dicht. We duimen dat we met de meivakantie (beperkt) open mogen en als dat niet het geval is… dan hebben we de online wandelingen achter de hand. Uiteraard bieden wij deze dan actief aan.’
‘Het zou mooi zijn als De Bastei over 5 jaar regionale én landelijke bekendheid heeft’

Op welke manier zijn jullie aanwezig op Social Media?
‘Je mag natuurlijk niks organiseren waar mensen live bij elkaar komen. Hierdoor zijn we beperkt in onze mogelijkheden. We zijn daarom heel aanwezig op Social Media, Instagram, Facebook, Twitter… Daar posten we bijvoorbeeld Het Dier Van De Maand. Je wilt zichtbaar blijven, maar je wilt ook niet zomaar dingen de wereld in sturen. We denken goed na over posts, zodat we mensen niet overspoelen met informatie. De Bastei moet interessant blijven om te volgen.
We laten ook de duurzame kant van het museum op deze platforms zien, zoals campagnes waarbij we bewoners motiveren om hun stenen weg te halen en hun tuinen om te toveren in groene tuinen. Boswachter Tim, Nijmegenaar van het jaar, is één van de ambassadeurs van operatie Steenbreek. Die geeft aandacht aan de eerste stenen eruit, groen erin. Posts hierover leveren veel traffic op!’
‘Ik vind de projecten erg leuk, omdat ik zelf ook ‘groen’ leef.
Ik heb ledlampen in huis, woon in een duurzame wijk, heb zonnepanelen op het dak […]’

Ben je privé veel met het milieu bezig?
‘Jazeker. Ik vind de projecten erg leuk, omdat ik zelf ook ‘groen’ leef. Ik heb ledlampen in huis, woon in een duurzame wijk, heb zonnepanelen op het dak. Ik woon in een goed geïsoleerde woning met goede regenwaterafvoer aan een wadi en natuurlijk een regenton. Als het regenwater in ons hofje stroomt, dan gaat het naar het midden toe. Als het heel hard regent, dan wordt dat een vijvertje. Het water zakt binnen enkele dagen weg.’
Hoe kwam je in de museumwereld terecht?
‘Na mijn studie Natuurkunde in Nijmegen heb ik research verricht bij verschillende universiteiten. Dat was mooi om te doen, maar na een tijdje miste ik sociale interactie. Daarom ging ik Natuurkunde geven op een school, op alle niveaus. In die tijd ben ik vlakbij Leiden gaan wonen. Daar bezocht ik Rijksmuseum Boerhaave, met studievrienden. Het museum is gericht op wetenschap en geneeskunde. De inhoud van het Rijksmuseum Boerhaave maakte indruk. Ik dacht hardop en zei: nou, het zou mooi zijn als ik hier toch eens zou kunnen werken!
Een jaar later kwam er een vacature vrij, als conservator natuur- en sterrenkunde, bij dit Leidse museum. Ik deed een poging en warempel, ik kreeg de baan. De eerste acht jaar van mijn carrière daar, hield ik me bezig met het vak Algemene Natuurwetenschappen, met de collectie en met tentoonstellingen.
Ik begon met het inrichten van een lokaal voor het vak ANW (dat vak begon toen net – 1999 – en is nu weer uit het curriculum geschreven). Ik maakte een onderwijsprogramma van 2,5 uur dat werd afgesloten met een presentatie over iets technisch of natuurwetenschappelijks. Dit was zeer succesvol. Leraren ANW kwamen graag naar Boerhaave met leerlingen om zo het vak invulling te geven.
Daarnaast maakte ik tentoonstellingen. Waarover? Over het licht, klokken, het weer of over voedsel. Ik zette een gedekte tafel van Paleis het Loo neer, voor een cultuur-historische insteek, maar toonde ook ouderwetse en moderne manieren van eten bewaren.’
‘Hans Hooijmaijers over De Bastei: “dit is een droomplek!’
Dat klinkt als een droombaan. Waarom maakte je de overstap naar De Bastei?
‘Na acht jaar werd ik hoofd Collecties. Daardoor kwam ik in het management terecht. Dat werk deed ik ruim 12 jaar. Gelukkig kon ik nog wel af en toe over collectiestukken, artikelen en boeken schrijven en presentaties geven.
In 2016 startte een grote verbouwing bij Rijksmuseum Boerhaave. Ik nam de bouwstukken en nieuwe inrichting op me. Het resultaat is een prachtig vernieuwd museum, met een mooie balans tussen kijken en doen. In 2018 heropende het museum en in 2019 werd het Europees Museum van het Jaar. Inmiddels was ik al 20 jaar in dienst van Rijksmuseum Boerhaave. Ik vroeg me af: wat is nu de volgende uitdaging? Ik ben om me heen gaan kijken: wat wil ik?
Na een tijdje kwam deze vacature voorbij. Ik kende De Bastei alleen van horen zeggen, was er nog nooit geweest… De eerste keer was tijdens de sollicitatie. Toen ik daar kwam, was ik gelijk verkocht.’

Waarom spreekt De Bastei je zo aan?
‘Het is een prachtig gebouw. Er staat iets heel moois. Zowel inhoudelijk (met archeologische stukken en natuurstukken) als op entertainment-niveau (met diverse interactives) en een prachtig terras, met uitzicht over Waal en Waalbrug. Dit is een droomplek!’

Vind je educatie nog steeds belangrijk?
‘Jazeker. Ik heb het er vaak over met mijn team. Het is iets waar ik in de maanden dat ik hier werk denk ik het vaakst over begin. Educatie bieden we met een breed pakket aan:
- Natuur-milieu-educatie. We zijn makelaar tussen scholen en aanbieders. 50 organisaties in Nijmegen bieden activiteiten aan. Wij koppelen de scholen via de website aan een activiteit en zorgen voor de afwikkeling.
- We hebben zelf mooie educatieve programma’s: in het museum en in natuurgebied de Stadswaard (een veldles).
- We zijn het museum van het leven in, om en aan de rivier, met de Waal als speerpunt. Dit thema sluit aan bij het Aardrijkskunde-examen-programma, daar zou ik meer mee willen doen’.
Wat hoop je nog mee te maken als directeur van De Bastei?
‘Ik zou graag weer dagelijks op locatie willen zijn, zonder op schema’s te hoeven focussen, in een coronavrije tijd. Ik mis ook de informele contacten en zou graag eens na werktijd een borreltje doen met collega’s of met nieuwe contacten. Het is leuker om op kantoor even te kunnen kletsen en het is fijn om mensen in het echt te zien bij een kennismaking. Maar dat komt nog wel allemaal!’
Wat wil je bereiken met De Bastei?
‘Ik zou het heel mooi vinden als De Bastei over 5 jaar regionale én landelijke bekendheid heeft. Ik zou graag zien dat bezoekers een leuke tijd hebben in het museum. Dat vind ik het allerbelangrijkste!
Het zou super zijn als bezoekers een paar dingen onthouden, en feeling krijgen met het verleden van Nijmegen. Ik hoop dat de mensen met een goed gevoel weggaan na een bezoek aan De Bastei. Dan ben ik tevreden.’

Museamarketing verzorgt onder meer de Google promotiecampagnes voor Museum De Bastei. Denk hierbij aan Google Display en Google Grants / Google Search campagnes.
Museum De Bastei is een echt Familiemuseum. Het museum is ontstaan uit een fusie van het Natuurmuseum Nijmegen en Museum de Stratemakerstoren. Er is veel te zien en te doen voor jong en oud. Fenomenaal is het uitzicht vanaf het balkon over de rivier de Waal, de bruggen en de natuur.