sea en seo voor cultuur

Museum marketing verzorgt SEO & SEA 

Museum marketing helpt culturele instellingen – waaronder musea –  beter online vindbaar te zijn in de zoekmachines. Om hierin een slag te slaan en de website sterker te maken bieden we SEO en / of SEA diensten aan.

SEO voor museum en cultuur?

Zoekmachine optimalisatie of SEO (Search engine optimization) is de techniek om binnen zoekmachines (met name Google en Bing) beter vindbaar te worden. Een plaats in de zoekresultaten is gratis. Bij SEA (Search engine advertising) wordt betaald voor de klik. Dat is van groot belang voor elke sector. Dus ook voor de museale en culturele sector.

SEO bestaat onder andere uit content, techniek en linkbuilding, (design / usability horen er ook steeds meer bij). Denk hierbij ook aan:

  • Laadtijd en structuur;
  • Is de site uitnodigend (lage bounce, pagina’s per sessie en sessie duur);
  • De mogelijkheid om SEO parameters te wijzigen (meta descriptions, page titles, alt teksten van afbeeldingen etc.
  • Sitemap;
  • Interne linkstructuur verbeteren;
  • Converterende landingspagina’s (waarbij het doel is dat de paginabezoeker de gewenste actie uitvoert).
SEO voor cultuur
Google Grants

 Museum marketing: SEO aanpak

Op basis van de zoekwoorden die belangrijk zijn werkt museum marketing voor u aan betere positionering in de zoekmachines. Dat doen we stap voor stap.

1 Keyword research => 2 Concurrentie analyse => 3 Website architectuur =>  4 Technisch ontwerp => 5 Copywriting => 6 Linkearning => 7 Onderhoud

Hiertoe kunnen we starten met een basis SEO traject. In dit SEO traject kijken we onder meer samen naar interessante niches.

Museum marketing: SEA (waaronder Google Grants)

Om op een snelle manier resultaat te boeken kunnen we SEA inzetten. Groot voordeel voor culturele instellingen en musea  is dat ze veelal recht op Google Grants. In dat geval is er recht op een maandelijks gratis adverteertegoed. Museamarketing is specialist van Google Grants.

De inzet van SEA (al dan niet via Google Grants) is in aanvulling op of in plaats van SEO. Dit omdat verbeteringen via SEO over het algemeen langzaam verlopen. Bovendien krijgen advertenties (SEA = Search engine advertising) voorrang op Google. Via het adverteren binnen zoekmachines bereiken we eenvoudig een grote doelgroep die geïnteresseerd is in cultuur en musea. Omdat we een dagelijks budget per campagne instellen is er controle over de investering.