SEO zoekmachine optimalisatie
Museum marketing helpt culturele instellingen – waaronder musea – beter online vindbaar te zijn in de zoekmachines. Om hierin een slag te slaan en de website sterker te maken bieden we tevens SEO diensten aan. Wat is dat eigenlijk precies dat SEO?
SEO voor musea en cultuur
Zoekmachine optimalisatie of SEO (Search engine optimization) is de expertise en aanpak om binnen zoekmachines (met name Google en Bing) beter vindbaar te worden. Een plaats in de zoekresultaten is gratis. Bij SEA (Search engine advertising) wordt betaald voor de klik. Dat is van groot belang voor elke sector en onmisbaar onderdeel in de online marketing voor musea.
SEO bestaat onder andere uit content, techniek en linkbuilding, (design / usability horen er ook steeds meer bij). Denk hierbij ook aan:
- Laadtijd en structuur;
- Is de site uitnodigend (lage bounce, pagina’s per sessie en sessie duur);
- De mogelijkheid om SEO parameters te wijzigen (meta descriptions, page titles, alt teksten van afbeeldingen etc.
- Sitemap;
- Interne linkstructuur verbeteren;
- Converterende landingspagina’s (waarbij het doel is dat de paginabezoeker de gewenste actie uitvoert).
Museum marketing: SEO aanpak
Op basis van de zoekwoorden die belangrijk zijn werkt museum marketing voor u aan betere positionering in de zoekmachines. Dat doen we stap voor stap.
1 Keyword research => 2 Concurrentie analyse => 3 Website architectuur => 4 Technisch ontwerp => 5 Copywriting => 6 Linkearning => 7 Onderhoud
Hiertoe kunnen we starten met een basis SEO traject. In dit SEO traject kijken we onder meer samen naar interessante niches.
Museum marketing: SEA (waaronder Google Grants)
Om op een snelle manier resultaat te boeken kunnen we SEA inzetten. Groot voordeel voor culturele instellingen en musea is dat ze veelal recht op Google Grants. In dat geval is er recht op een maandelijks gratis adverteertegoed. Museamarketing is specialist in Google Grants.
De inzet van SEA (al dan niet via Google Grants) is in aanvulling op of in plaats van SEO.