Team Musea marketing

Museum marketing, alle kennis voor je online marketing onder een dak

De online marketing van je museum – (online) museum marketing – verbeteren helpt nieuwe bezoekers je museum te vinden en geïnteresseerden nog enthousiaster te maken voor je museum. Meer en meer musea ontdekken de kansen die online marketing te bieden heeft. Door slim online marketing strategieën in te zetten, wordt ook jouw museum een vaste waarde op het net die de bezoekers tot in je museum brengt. Samen met jou tillen we je online marketing naar een hoger niveau.

Een grotere online zichtbaarheid raakt vele doelgroepen: van scholen, gezinnen, historisch geïnteresseerden tot investeerders. Musea Marketing zorgt er samen met jou voor dat je museum online aanwezig is en nog beter vindbaar is. Dit onder meer door diensten als (online) strategiebepaling en inzet van SEO, SEA. Door het benutten van Google Grants helpen we je museum zelfs op een budgetvriendelijke manier. Lees er alles over hieronder.

Team Musea marketing

Wie is Musea Marketing?

Musea marketing is een kernteam van twee marketingspecialisten, Rob en Ivan, die de marketing van je museum naar een hoger niveau willen tillen. Dit kernteam van specialisten wordt aangevuld al naar gelang de klantvraag. Musea Marketing is gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met online marketing in de museum- en culturele sector. Het is een initiatief van Point (Online) Marketing en werkt samen met het collectief Klei. Dat is een hele berg ervaring en expertise rond Google Ads, SEO, SEA en sociale media samen. Ontdek hieronder waarvoor je bij ons terecht kan!

“Rob en Ivan werken als een team. Rob zit op het creatieve stuk: waar liggen kansen, wat zouden we nog meer kunnen doen. Terwijl Ivan het technische deel doet, hij regelt de bits and bites van onze online communicatie. Ik krijg precies wat ik nodig heb, niets meer, maar ook niets minder.” Het geeft me een gerust gevoel dat we niet alles uit onszelf hoeven te halen maar ook kunnen leunen op Rob en Ivan.”

Erik van den Dungen

Directeur, Oorlogsmuseum Overloon

Online marketing voor musea

Aan de hand van een goede digitale marketing strategie bereik je de juiste mensen met de juiste boodschap. Online aanwezigheid is een must. Wij ondersteunen je aan de hand van expertise, tools en technieken om je digitale marketing op scherp te zetten. Denk aan Google Ads, sociale media strategieën of SEO.

Google Ads

Goed vertegenwoordigd zijn op Google lijkt vanzelfsprekend. Toch is het dat niet altijd. Of, je museum heeft wel een plekje op de zoekmachine kunnen bemachtigen, maar enkel op pagina 8. Dat is niet ideaal. Musea Marketing helpt je bij het opstellen van een goede strategie om hoger op google te ranken en tevens optimaal gebruik te maken van Google Ads, online advertenties.

Google Ads komen in verschillende vormen, maten en prijzen. Als online marketingbureau adviseren we je bij het gebruiken van Google Ads zoals Google Search, Google Display, Google Video en Discovery Ads. Wanneer zet je deze het best in? Hoe begin je eraan? En welke afbeelding en tekst zullen de meeste kliks aantrekken? Dit zijn allemaal vragen waar wij samen met jou mee aan de slag gaan. Door slim in te zetten op zoekwoorden, de juiste afbeeldingen te gebruiken en te adverteren op het juiste moment, op de juiste plek en met de juiste targeting kunnen je advertenties voor conversies zorgen. Onder meer zal je museum zijn weg naar pagina 1 van Google in een mum van tijd vinden.

Verder bekijken we nauwkeurig alle data slim om de campagnes verder te optimaliseren. Zo ga je gerichter adverteren en leer je na verloop van tijd wat wel en niet werkt voor jouw doelpubliek en kan je efficiënter adverteren wanneer je een evenement organiseert of een nieuwe tentoonstelling lanceert.

Google Grants
Google Search

Google Grants

Wanneer je ervoor kiest om samen met Musea Marketing te werken aan je Google Ads, kijken we ook naar de oplossingen en mogelijkheden die Google Grants kan bieden voor je ANBI Stichting of je VZW. Google Grants is een platform van Google voor non-profits en de culturele sector. Wij gaan na of je hiervoor in aanmerking komt. Zo ja, dan krijg je maandelijks 10.000$ Google Search adverteertegoed gesponsord. Google Grants geeft ook heel wat inzichten in het bereiken van relevante bezoekers.

We zorgen voor het meten van de data door het instellen van de conversiemeting via Google Tag Manager en Google Analytics 4. Verder richten we Google Mijn bedrijf optimaal voor je in voor de beste vindbaarheid en geven gevraagd en ongevraagd advies over je website met als doel conversie optimalisatie.

Meten is weten. Maandelijks ontvangen klanten van ons een overzichtelijk rapport met de behaalde resultaten. Regelmatig hebben we overleg om de nieuwste plannen te horen en mee te denken hoe we met online marketing hierop aan kunnen sluiten.

Sociale media

Naast je website en Google Ads, zijn ook (betaalde) sociale mediaberichten steeds belangrijker. Toch wil dat niet zeggen dat je op alle sociale media aanwezig hoeft te zijn. Door slim te kiezen kan je gericht aan de slag met sociale media zonder je erin te verliezen. We volgen trends voor jou op de voet zodat jij dat niet hoeft te doen maar toch mee kan genieten van de aandacht en voordelen ervan. Denk aan pakkende korte video’s, het gebruik van de juiste hashtags, of actuele tendensen.

Via sociale media bereik je je doelpubliek op een menselijke en interactieve manier. Je hebt de kans om potentiële bezoekers op een laagdrempelige manier aan te spreken Musea Marketing ondersteunt je om een haalbare sociale media strategie te ontwikkelen die bij je museum past en de juiste geëngageerde volgers aantrekt. Zo kan jij alles uit gratis sociale mediaberichten halen. Wil je ook kijken naar betaalde berichten op sociale mediakanalen? Ook dat kunnen we voor je uit handen nemen. Zo verspil je zeker geen geld aan ads die niet werken of niet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep.

Lees ook: 10 Tips voor je emailmarketing

social media marketing cultuur
online marketing

SEO en SEA 

Een belangrijk onderdeel van online marketing zijn SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Zeggen deze lettercombinaties jou nog niet veel? Geen zorgen, Musea Marketing helpt je bij het optimaliseren van al je digitale marketing, sociale media en Google Ads aan de hand van SEO en SEA.

SEO voor musea

Door het slim inzetten van kernwoorden op de juiste plaatsen op je website, sociale media en in je ads, kunnen surfers je gemakkelijker vinden. Mensen die op zoek zijn naar info over je museum of het thema waar jouw museum overgaat, zoeken je op aan de hand van kernwoorden. Dat kan op zoekmachines of sociale media. SEO voor musea gaat echter nog verder dan dat. Tegenwoordig worden ook de laadtijd, linkstructuren op je website en SEO parameters steeds belangrijker om beter vindbaar te zijn.

SEA voor de culturele sector 

Hoewel SEO een gratis techniek is om gemakkelijker gevonden te worden, is SEA dat niet. Bij SEA gaat het om betaalde advertenties. Met een beperkt budget kan je al best veel mensen bereiken. Zeker als je SEA slim inzet en goed nadenkt over je strategie. Zeker dankzij Google Grants, waar we eerder overspraken, is SEA een interessante techniek voor musea en de culturele sector. Het betaalde Search Engine Advertising wordt vaak toegevoegd aan het organische SEO. Dit om sneller online op te vallen.

Virtuele Tours

Tenslotte maakt Musea Marketing virtuele tours om je museum nog beter in de kijker te zetten. Deze kunnen een boost geven aan al je online marketing en zijn multi-inzetbaar. Aan de hand van een virtuele tour kan je je evenement of museum prachtig in de picture zetten. Je trekt meteen de aandacht online. Een virtuele tour is een korte video doorheen je museum of evenement dat een eerste indruk geeft en de interesse bij mogelijke bezoekers kan aanwakkeren.

Google Maps foto’s

Verder maken we ook 360 graden foto’s voor vermelding op Google maps.. Deze geven een 360 graden blik van een zaal, podium of deel van het museum dat jij extra in de kijker wil zetten of wil promoten. Dit staaltje hoogstaande technologie kan een eerste teaser vormen om je stakeholders te enthousiasmeren. Een virtuele tour geeft niet meteen je volledige museum of tentoonstelling prijs maar prikkelt mensen net om nog meer te ontdekken.

Google maps fotografie
museum marketing team

Samen aan de slag met je online museum marketing

Je kan er als museum of speler in de culturele sector niet meer omheen. Je moet online aanwezig en liefst ook zichtbaar zijn. Dat ben je best op verschillende plaatsen zoals je website, Google en sociale mediakanalen. Door gebruik te maken van de juiste technieken en de nieuwste technologie kan dat op een aantrekkelijke en budgetvriendelijke manier.

Aanwezig zijn op sociale media en Google hoeft geen uitdaging te zijn. Het kan net je museum op een nieuwe en meer toegankelijke manier in de kijker zetten. Wij, bij Musea Marketing, ondersteunen je daar graag in. Samen bekijken we wat de beste strategie is voor jou museum, tentoonstelling of evenement. We gebruiken de juiste technieken en communiceren jouw boodschap zonder dat de identiteit en missie van je museum verloren gaan.

Neem vrijblijvend contact op en ga samen met ons aan de slag!