social media marketing cultuur

Social mediastrategie voor musea en de culturele sector

Online kanalen zijn voor musea een vast onderdeel van de middelenmix. Musea hebben de uitdaging online de aandacht van de (potentiële) museumbezoeker te vangen en vast te houden. Met de juiste sociale mediastrategie, bereik jij meer potentiële museumbezoekers dan ooit te voren. Hoe kun je sociale media bewuster inzetten? En hoe behoud je de focus op de juiste kanalen en content?

Content strategie voor musea: bepaal je doelgroep

Begin met het slim kiezen van de sociale mediakanalen voor je museum. Als speler in de culturele sector hoef je zeker niet op elk kanaal aanwezig te zijn. Kies gericht en werk slim. Als museum kies je een of enkele kanalen die bij jou doelpubliek passen. Bevinden zij zich meer op Facebook dan op TikTok? Dan is de keuze snel gemaakt. Door wat marktonderzoek te doen, ontdek je al snel waar je doelgroep zich beweegt. Musea Marketing kan je daarbij helpen. We duiken in de huid van de doelgroep en stellen klantenprofielen op.

content marketing musea

Contentcreatie

Vervolgens communiceer je naar je doelgroep op je sociale mediakanalen naargelang je missie. Is de missie van je museum geïnteresseerden zoveel mogelijk te leren over de Sterrenkunde, Techniek, de Tweede Wereldoorlog, de Middeleeuwen of de historie van je regio? Dan is dat een belangrijk vetrekpunt tezamen met onder meer je “Unique Selling Points” en positionering. Klinkt ingewikkeld? Geen nood, want we helpen mee en formuleren samen het belangrijkste fundament van je museum in een brainstormsessie. Dit fundament zal de basis worden voor zowel je content strategie als je marketing- en communicatieplan. Denk hierbij aan zaken zoals de Golden Circle: hoe, wat, waarom, je missie, je visie, kernwaarden, enzovoort. Deze zaken nemen we samen met je klantenprofielen mee in het opstellen van een succesvolle content strategie.

Aan de hand van een goede planning en interessante content kan je de meeste mensen op een aanstekelijke manier enthousiasmeren. Denk zeker ook aan video’s en het volgen van trends. Meer nog, door de juiste tools te gebruiken en ze goed in te zetten kan je synergie brengen in de content die je gebruikt op diverse kanalen. Zo hou je het geheel overzichtelijk en behapbaar.

Lees ook: 10 emailmarketing tips voor musea

Tone of voice voor musea op sociale media

Het vinden van de juiste tone of voice voor sociale media is iets waar veel musea, bedrijven en individuen mee worstelen. Zeker voor musea is dit geen gemakkelijke klus. Vaak heb je een breed doelpubliek bestaande uit verschillende profielen die op een verschillende manier aangesproken willen worden.

tone of voice musea

Voice

De voice of stem van een museum is de persoonlijkheid van het museum die naar voren komt in de communicatie. Voor een museum is dit vaak, gezaghebbend, deskundig, intellectueel en open. Maar de voice van je museum kan ook een hele andere identiteit hebben, denk aan speels, interessant of laagdrempelig.

Tone

De tone of toon is de manier waarop je als instantie communiceert op een bepaald kanaal naar een bepaald publiek. De toon van een museum kan dus verschillend zijn op televisie, in de krant op of sociale media. De voice is wel steeds hetzelfde.

In het strategisch kiezen van je toon op sociale media kun je het verschil maken. Als museum ga je laagdrempeliger en menselijker communiceren op sociale media. Het is belangrijk dit mee te nemen in je strategie om hier het meeste uit te halen zonder de identiteit van je museum te verliezen.

social media meten is weten

Meten is weten

Wanneer je social media strategie bepaalt is, is het van belang goed te monitoren.
Blijkt je gekozen strategie succesvol gegaan voor je belangrijkste doelgroep(en)? Wanneer (dag/tijd) scoort je boodschap het beste? En welke content doet het beter dan anderen? Dat kun je alleen weten door de data die je binnenkrijgt te meten en te analyseren. Museamarketing werkt met de juiste tools om dit te meten en te overzichtelijk te rapporteren.

Samen met jou bekijken wij de data die de sociale mediakanalen voor je verzamelen. We maken hier een rapport van en ontdekken wat we kunnen verbeteren. We leggen vast welke berichten aanzetten tot actie of engagement door je doelpubliek. Hier kunnen onverwachte zaken uit naar voren komen of het kan net zijn dat je bevestigd ziet wat je had verwacht. Aarzel niet om je strategie aan te passen aan de hand van wat de data je vertelt. Enkel zo kan je sociale media strategie nog verbeteren. Des te meer data je verzamelt, des te efficiënter en aantrekkelijker je sociale media zal worden voor al je stakeholders.

Lees ook: wordt Google Analytics verboden?

Samen aan de slag met social media

Ga samen met ons van start en plan voortaan je sociale media content slimmer, doeltreffender en efficiënter in. Op basis van een goede analyse van wat het fundament is voor jouw museum kan je aantrekkelijke content maken voor je ideale bezoeker. Slimme tools en een goed afgestemde planning maken de content strategie voor je sociale mediakanalen op efficiënte wijze.

Museamarketing ondersteunt je bij het opzetten van je sociale mediastrategie, het brengen van synergie in je content, het meten van je sociale mediaberichten en het krijgen van inzicht in de verzamelde data.

Krijg hulp van een professional en contacteer ons hier.

museamarketing logo inspring
NL