Wordt Google Analytics verboden?
De laatste tijd is het steeds vaker in het nieuws: wordt Google Analytics binnenkort verboden? Ook krijgen we deze vraag meer en meer van onze klanten. Daarom zetten we het even op een rijtje wat er speelt, en welke stappen je nu al kunt nemen.
De problemen met Google Analytics
Google Analytics ligt onder een vergrootglas nadat in een Oostenrijkse zaak de rechter oordeelde dat een het gebruik ervan onder andere in strijd is met de AVG. Naar aanleiding van deze uitspraak onderzoeken verschillende Europese landen momenteel of gebruik van Analytics inderdaad verder aan regels moet worden onderworpen. Het is afwachten wat er gaat gebeuren en wat men in Nederland en België zal besluiten.
De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zal er nog dit jaar duidelijkheid over bieden. De kans op een verbod is wel aanwezig. Zo vermeldt de AP in haar handleiding voor privacyvriendelijk gebruik van Google Analytics dat “gebruik Google Analytics mogelijk binnenkort niet [meer is] toegestaan”.
Wat doet Google?
In het nieuwe Google Analytics 4 worden enkele stappen gezet voor een betere grip op privacygegevens. Zo worden IP-adressen standaard geanonimiseerd voordat ze naar de VS worden verstuurd, en mogeljikheden om per land te bepalen welke cookies en metadata gebruikt worden. Google ijvert verder voor een opvolger van het Privacyshield, de wetgeving die tot 2020 de datauitwisseling tussen Europa en de Verenigde Staten reguleerde. De Europese bedenkingen bij de dienst lijken daarmee echter nog niet weggenomen.
Kun je nu al iets doen of is het afwachten geblazen?
Gebruik je momenteel Universal Analytics, de versie van Analytics die sinds 2012 in gebruik is? Dan is dit hét moment om alvast over te stappen naar Google Analytics 4 (GA4). Dat is sowieso slim want per 1 juli 2023 stopt Google met gegevensverzameling in de huidige versie van Analytics. We hebben GA4 inmiddels voor al onze klanten op orde gebracht of zijn daarmee bezig.
Naast Google Analytics kun je alvast een alternatief implementeren. Je hebt dan een werkende analyse-tool als Google Analytics op stel en sprong moet worden verwijderd. Matomo is dan een goede kandidaat. Het nu al implementeren van een alternatief is vooral van belang als je het belangrijk vindt om historische data te hebben, bijvoorbeeld om periode op periode te benchmarken.
Hoe helpt Museamarketing met Google Analytics?
Zoals gezegd; we hebben GA4 inmiddels voor al onze klanten op orde gebracht of zijn daarmee bezig. Als specialist in online marketing geeft Museamarketing op aanvraag workshops over GA4. Zoals op de foto een workshop Google Analytics voor een aantal vooraanstaande musea en dagattracties. Dit in opdracht van Riebedebie; de Koepel voor Attracties en Musea in Vlaanderen en Brussel.
Heb je vragen over Google Analytics of interesse in een workshop of simpelweg hulp nodig bij de juiste implementatie van GA4? Neem vrijblijvend contact met ons op.